W piątek, 31 marca 2017 roku, z okazji zbliżającego się Prima Aprilis, włodarzami naszej szkoły zostali przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego, a nauczycielami – uczniowie! Pani Dyrektor – Beata Prus – postanowiła włączyć się do zabawy i przekazała gimnazjalistom „klucz do szkoły”. Lekcje zostały wcześniej przygotowane przez ochotników według wskazówek udzielonych przez nauczycieli uczących poszczególnych przedmiotów. Dzień ten przebiegał więc zwykłym trybem, czyli zgodnie z obowiązującym planem zajęć.
Na matematyce uczniowie grali w bingo i rozwiązywali zadania z wykorzystaniem specjalnej łamigłówki. Podczas lekcji języka polskiego odgadywano hasła związane z literaturą z zastosowaniem „wisielca” i kalamburów. Nie nudzili się także uczący się w tym dniu biologii, gdyż nowi nauczyciele zaproponowali interaktywną grę na platformie internetowej Kahoot oraz przygotowali ciekawą prezentację multimedialną na temat ludzkiego wzroku. Tą metodą posłużono się także podczas lekcji geografii przy rozwiązaniu quizu dotyczącego jaskiń krasowych.
Podczas lekcji języka niemieckiego utrwalano słownictwo z zastosowaniem gier i zabaw oraz wykorzystaniem piosenek w tym języku. Natomiast na historii uczniowie wykonywali w formie zabawy ćwiczenia przypominające wiadomości na temat I wojny światowej. Śmiechu i emocji nie zabrakło także na lekcjach wychowania fizycznego, gdzie odbyły się wyścigi rzędów, a także doskonalono technikę gry w piłkę nożną. Wzorowo ze swojego zadania wywiązali się prowadzący w tym dniu fizykę, którzy pokazali w jaki sposób można obliczać oporność oporników.
Na wielu lekcjach uczniowie pracowali z użyciem tablic interaktywnych, fragmentów filmów i z zastosowaniem metod aktywizujących. Funkcję dyrektora i wicedyrektorów przejęli: Zuzanna Kubasik, Wiktoria Kramarska i Szymon Kolański. Otrzymali oni szczegółowe instrukcje do pracy. Ustalali więc działania związane z zorganizowaniem naboru do klasy sportowej o profilu piłka ręczna, opracowali treść ogłoszenia oraz działania promocyjne zachęcające uczniów do podjęcia nauki w tej klasie. Zbierali opinie dzieci z klas trzecich szkoły podstawowej na temat ich zainteresowań językowych, przeprowadzili też diagnozę dotyczącą zapotrzebowania na zajęcia profilaktyczne w klasach szóstych szkoły podstawowej i pierwszych gimnazjum. Następnie wyszukiwali w dostępnych źródłach scenariusze lekcji wynikających z potrzeb uczniów. Nowa dyrekcja zaplanowała również zastępstwa za nieobecnych w kolejnych dniach pracowników. Po zakończonych zajęciach oddano „klucz do szkoły”, aby od poniedziałku powrócić – niestety – do nauki w zwykłym trybie.
Dziękujemy Dyrekcji szkoły oraz wszystkim nauczycielom i uczniom za włączenie się w przygotowanie „Dnia zamiany ról”.
Jesteśmy pewni, że taka zabawa może być idealnym sposobem na naukę. Wierzymy także, że te lekcje nie były czasem straconym.