W poniedziałek, 17 listopada 2014 roku, odbyło się szóste już spotkanie z cyklu warsztatów filmowych. Tym razem pani Anna Linkowska zwróciła szczególną uwagę na kwestie organizacyjne podczas realizacji projektu filmowego.
Spotkanie rozpoczęło się od prezentacji tzw. KALENDARIUM. Jest to element bardzo istotny, pomaga bowiem szczegółowo zaplanować pracę nad realizacją wszystkich składowych filmu.
Składowe kalendarium to:
Czas przygotowania
Czas realizacji
Czas montażu
Sekretarz planu
Producent
Rozplanowanie pracy
Dostępność uczniów
Dostępność plenerów
Dostępność sprzętu
Jeżeli dokładnie przemyślimy każdy aspekt, tzn. zaplanujemy czas przygotowania, realizacji oraz montażu filmu, łatwiej będzie się zmobilizować do pracy. Propozycją jest wybranie z grupy takich osób jak sekretarz planu oraz producent. W przypadku filmów nagrywanych przez zespoły uczniowskie, producent to osoba odpowiedzialna za wszelkiego rodzaju zgody na nagrywanie, za załatwienie np. potrzebnych gadżetów czy rekwizytów, sprzętu itp. Sekretarz planu natomiast to osoba odpowiedzialna za realizację poszczególnych ujęć, zdjęć w danym momencie, przy danej scenie. Pamiętajmy o tym, iż realizacja filmu to świetna zabawa. Ale czasami przy tej zabawie może nam coś umknąć. Ażeby uniknąć sytuacji zaskoczenia i rozczarowania podczas montażu, kiedy może okazać się, że brakuje jakiegoś ujęcia i danej sceny nie można przedstawić czy zmontować zgodnie z planem, dobrze jest wybrać osobę, która będzie czuwać nad tym, aby przy nagrywaniu każdej ze scen niczego nie pominąć.
Kolejnym istotnym elementem jest rozplanowanie pracy. W działaniach zespołowych najlepiej podzielić się zadaniami. Dobrze jest określić, za co poszczególni członkowie grupy mają być odpowiedzialni i kiedy dany etap projektu zrealizują. Taki plan jest niemal konieczny. Wiemy jak ciężko zebrać wszystkie osoby naraz (dostępność uczniów). Konkretny podział zadań spowoduje, iż na daną „sesję” przyjdą konkretne 3-4 osoby, a nie cała grupa, którą ciężko zebrać.
Dostępność plenerów – warto zaplanować, aby nagrywanie poszczególnych scen plenerowych odbyło się wiosną. Jesienią i zimą dni są krótkie i w godzinach popołudniowych panują niekorzystne warunki oświetleniowe. Poza tym jest ponuro i szaro. Wiosną i latem jest więcej możliwości. Lepiej można wykorzystać naturalne oświetlenie.
Przed nagraniem konkretnej sceny w plenerze dobrze jest mieć plan awaryjny na wypadek niekorzystnych warunków pogodowych. Np. mieliśmy nagrywać scenę w centrum miasta, a pada deszcz, to mając zaplanowane ujęcia awaryjne w jakiejś restauracji, sklepie lub innym pomieszczeniu, zyskujemy na czasie i nasza praca nad projektem jest efektywna.
Planując pracę nad daną sceną, należy również uwzględnić dostępność sprzętu i rekwizytów. Często jest tak, że kamerę do nagrywania ma jedna osoba, a rodzice nie każą jej nikomu pożyczać. Więc jesteśmy od tej osoby uzależnieni.
Pani Anna Linkowska poruszyła również kwestię bezpieczeństwa podczas nagrywania, szczególnie scen plenerowych. Osoby trzecie czasami różnie reagują, dlatego warto, aby była z nami osoba dorosła.
W dalszej części prowadząca jeszcze raz powróciła do kwestii pomysłu i wizji filmu. Mając konkretny pomysł tworzymy ZBIÓR INSPIRACJI:
Zdjęcia (rekwizytów, plenerów, osób)
Muzyka (filmowa, na planie, plenerowa)
Filmiki (teledyski, etiudy, reportaże)
Szukając ciekawych miejsc, wybierając muzykę oraz oglądając materiał filmowy na interesujący nas temat, możemy lepiej wykreować postaci, więcej dowiedzieć się o problemie, który chcemy poruszyć w filmie. Materiał, który oglądamy, może stać się dla nas także źródłem inspiracji do całego filmu.
Przykładem jest film „Miasto ucieczki”. Inspiracją dla twórcy filmu była informacja prasowa o śmierci młodego człowieka - kibica, który zginął podczas walk między klubami. Autor nie znał tej osoby, ale na podstawie informacji w prasie wymyślił jej historię i stworzył dobry, krótkometrażowy film.
Pani Anna Linkowska jeszcze raz przypomniała o roli drabinki scenariusza i o tym, aby poświęcić czas na dokonanie szczegółowych projektów poszczególnych ujęć. Najlepiej zaangażować do tego całą ekipę. Mając konkretny opis danego ujęcia, praca przy nagrywaniu nie będzie przypadkowa i zajmie mniej czasu.
Na koniec spotkania poruszony został temat platform społecznościowych. Warto wykorzystać to medium, zakładając kanały youtube, blogowe czy grupy zamknięte. Mogą one służyć również jako źródło pomocy przy realizacji filmu, jeśli np. potrzebujemy jakichś gadżetów, rekwizytów albo nawet statystów. Umieszczając informacje, prośby na takich portalach, możemy uzyskać pomoc i wsparcie.
Reasumując – warto poświęcić czas na dobre przygotowanie się do realizacji projektu, aby osiągnąć jak najlepszy efekt, stworzyć dobry film i świetnie się przy tym bawić.
Na kolejne spotkanie zapraszamy w poniedziałek 24 listopada 2014r. (15:30 – 17:00)
Można przynieść ze sobą sprzęt, którym ma być kręcony film.
Prowadząca udzieli wskazówek, jak najlepiej wykorzystać jego możliwości -:)