Kolejnego dnia pobytu w Finlandii, 16 maja 2023 roku, uczniowie i nauczyciele pojechali do „The Castle of Häme” – średniowiecznego zamku. Była to typowa skandynawska warownia, która w XX wieku została przekształcona w fińskie więzienie dla kobiet. Podzieleni na grupy, pani Iwona Ignaczak, pan Paweł Zawadzki, pan Maciej Głowacki i pan Karol Wilczyński oraz uczniowie: Antonina Dmitrowicz, Zofia Gajda, Antoni Binkowski, Maciej Kujawa i Filip Małota, poznawali zakątki tej twierdzy, wykonując przy okazji różne zadania.
Kolejną atrakcją był spacer wzdłuż jeziora, gdzie można było podziwiać typowy polodowcowy krajobraz, a na koniec, pośrodku lasu „Aulanko”, wziąć udział w pikniku i zjeść tradycyjny fiński lunch – ciemne pieczywo ze słonym masłem i fińskimi przekąskami. Po krzepiącym posiłku wszyscy udali się nad jezioro „Vanajavesi”, gdzie przywitała ich typowa fińska pogoda – rzęsisty deszcz i przejmujący wiatr. W tych warunkach, podążając za myślą przewodnią fińskiej szkoły „bez względu na pogodę, czas wolny spędzamy na świeżym powietrzu”, dwie mieszane grupy korzystały na przemian z następujących atrakcji: sauna i kąpiel w lodowatym jeziorze oraz rejs czternastoosobową smoczą łodzią napędzaną siłą własnych rąk. Podsumowaniem dnia było wspólne konsumowanie kiełbasek pieczonych nad ogniem.
W środę, 17 maja, uczestnicy projektu zostali podzieleni na dwie grupy. Zadaniem pierwszej, wyposażonej w gumowe buty i sprzęt, było sadzenie świerków pod odbudowę drzewostanów. Dzięki tej akcji posadzono kilkaset młodych drzewek. Druga grupa odwiedziła nowoczesne liceum „Kipinä”, gdzie poznała fiński system edukacji przeznaczony dla młodzieży w wieku 16-20 lat. Szkoła liczy 100 uczniów oraz prowadzi zajęcia dla dorosłych i imigrantów z krajów afrykańskich i Bliskiego Wschodu. Nowoczesny, trzykondygnacyjny budynek, który został oddany do użytku 2 lata temu, służy nie tylko społeczności szkolnej, ale też lokalnej. Każdy może tu wejść, skorzystać z kawiarenki i dostępu do internetu.
Nauczyciele i uczniowie mieli okazję obserwować zajęcia z różnych przedmiotów: biologia, geografia, muzyka, plastyka, matematyka. Nie używa się tam tradycyjnych przyborów, takich jak podręczniki czy zeszyty – każdy pracuje na laptopie, do którego wgląd mają prowadzący lekcje. Nauka jest darmowa, a wszystkie niezbędne narzędzia, przybory i materiały zapewnia państwo. Szczególnie atrakcyjne okazały się strefy relaksu dla uczniów oraz kąciki do aktywności fizycznej. Uczniowie z nadpobudliwością mogą podczas lekcji zamienić tradycyjne krzesło na piłkę gimnastyczną lub dostosować blat stolika do pozycji stojącej. Po południu nasza delegacja ponownie oddawała się tradycyjnym fińskim prozdrowotnym zwyczajom (sauna i kąpiel w lodowatym jeziorze).