Z okazji Międzynarodowego Dnia Praw Człowieka 11 grudnia 2015 roku odbyła się w naszej szkole debata pod hasłem: „Prawa uchodźcy - prawami człowieka”. Program działań, który obejmował przeprowadzenie lekcji o uchodźcach, nagranie wywiadów z obcokrajowcami, którzy wybrali Polskę jako kraj osiedlenia oraz organizację debaty opracowały z uczniami pani Beata Prus oraz pani Małgorzata Nowicka.
Jako paneliści zaproszeni zostali:
pan Eskan Darwich – kaliszanin kurdyjskiego pochodzenia, mieszkający w Polsce od dwudziestu lat, absolwent Wyższej Szkoły Studiów Międzynarodowych w Łodzi, pełniący funkcję radnego Rady Miejskiej Kalisza,
major Robert Kaczmarek – przedstawiciel Placówki Straży Granicznej w Kaliszu, który na co dzień zajmuje się sprawami imigrantów i uchodźców,
pani Elżbieta Marczyńska – kierownik Centrum Interwencji Kryzysowej - instytucji udzielającej pomocy osobom potrzebującym.
„Omawiając prawa człowieka w chwili obecnej, nie sposób nie odnieść się do tego, co dzieje się w Syrii, do sytuacji uchodźców szukających schronienia w państwach europejskich oraz postawy obywateli tych państw, wobec imigrantów” - tymi słowami rozpoczęło się spotkanie uczniów z dyskutantami. Debatę poprowadzili uczniowie klasy IIB i IIC gimnazjum: Wiktoria Kramarska i Hubert Maciejak. Po przedstawieniu w formie prezentacji multimedialnej krótkiej historii praw człowieka, przygotowanej przez Jacka Gramzę i rozgraniczeniu pojęć uchodźca i imigrant, uczniowie przeszli do pytań skierowanych do pana radnego Eskana Darwicha. Pytali o sytuację w Syrii przed rewolucją, o przyczyny trwającego konfliktu, terroryzm. Odpowiedź na kluczowe pytanie, czy kraje UE powinny przyjmować uchodźców okazała się niełatwa. Uczniowie prezentowali różne opinie, a także sam radny podkreślał, że nie ma w tej sprawie łatwego rozwiązania.
Następny z zaproszonych gości, reprezentujący Straż Graniczną, major Robert Kaczmarek, opowiedział jak przebiega procedura ubiegania się o status uchodźcy. Kierownik Centrum Informacji Kryzysowej, pani Elżbieta Marczyńska, opowiadała o przypadkach pomocy imigrantom.
Na zakończenie debaty uczniowie zaprezentowali trzy wywiady z imigrantami, którzy opowiadali o tym, jak znaleźli się w Polsce, jak zostali przyjęci, co ich zaskoczyło. Wszyscy bohaterowie filmu, Ukrainka, Chińczyk oraz Francuz, są zadowoleni z życia w Polsce. Założyli tutaj swoje rodziny, pracują, realizują marzenia. Okazuje się, że jeżeli ludzie są otwarci, to odmienność kulturowa jest wartością, a nie przeszkodą we wspólnym życiu w jednym kraju.