W tym roku szkolnym ponownie zakwalifikowaliśmy się do udziału w projekcie Centrum Edukacji Obywatelskiej „Wzór na rozwój”. Przeprowadzenie zajęć lekcyjnych na temat wykorzystania maszyn prostych w Nepalu było warunkiem ubiegania się o udział, a także stało się okazją do połączenia wiedzy fizycznej z tematyką edukacji globalnej. Wiadomości zdobywane na lekcjach fizyki, chemii i biologii mają bowiem praktyczne zastosowanie przy tworzeniu rozwiązań ułatwiających życie mieszkańców krajów globalnego Południa, a także pozwalają poszukiwać pozytywnych aspektów związanych z rozwojem technologii ułatwiającej życie.
W dniach od 7 do 9 listopada 2014 roku w Wildze pod Warszawą odbyło się szkolenie wprowadzające w tegoroczny projekt, dotyczące metod pracy z młodzieżą oraz zastosowań nauk ścisłych w sferze globalnej. Uczestnicy szkolenia, wśród których był pan Mateusz Ledzianowski, nauczyli się nowych metod pracy integrujących grupę, motywujących do pracy, sprawdzających energię grupy, przeprowadzających „lekcję odwróconą”. Cenne okazały się materiały przygotowane przez Centrum Edukacji Obywatelskiej, a wśród nich scenariusz zajęć „Ujarzmić wiatr. Jak zapewnić społeczności dostęp do energii elektrycznej na obszarach niezelektryzowanych?” napisany przez naszego nauczyciela fizyki, pana Pawła Sobczaka.
Przed osobami, które zajmują się tegorocznym projektem wiele wyzwań: najpierw szkolenie online i jeszcze jeden zjazd warsztatowy, a następnie zajęcia z zakresu nauk ścisłych, a także edukacji medialnej.
Dodać należy, że w poprzedniej edycji nasza szkoła, uzyskała wyróżnienie wśród placówek realizujących projekt, a działania odbywające się w gimnazjum zapisano jako dobre praktyki. Więcej szczegółów na ten temat można znaleźć w artykule na stronie CEO: http://www.ceo.org.pl/pl/globalna/news/dobra-praktyka-z-kalisza.
Serdecznie zapraszam wszystkich chętnych uczniów do udziału w projekcie!
Koordynatorzy:
Paweł Sobczak
Mateusz Ledzianowski