Temat tegorocznego Dnia Europejskiego „Źródła naszej tożsamości. 1050. rocznica chrztu Polski” właściwie nasunął się sam. Z jednej strony, jubileusz chrztu Polski, wydarzenia, które kształtowało naszą tożsamość, z drugiej - obecna sytuacja w Europie, związana z imigrantami oraz terroryzmem prowokują do pytań o losy naszego społeczeństwa. Stąd pomysł, aby stworzyć okazję do dyskusji i dociekań oraz poszukania odpowiedzi na pytania, które obecnie stawiają sobie młodzi ludzie.
Do wspólnej debaty, która odbyła 27 kwietnia 2016 roku zostali zaproszeni goście, a wśród nich ksiądz prałat, proboszcz parafii pod wezwaniem św. Gotarda w Kaliszu - dr Andrzej Latoń, historyk i archeolog Muzeum Okręgowego Ziemi Kaliskiej – dr Leszek Ziąbka oraz pan Abdul Wahidi - rodzic jednego z uczniów gimnazjum, od wielu lat mieszkaniec Kalisza, który wychował się w kulturze arabskiej.
W pierwszej części spotkania uczniowie klasy IIA gimnazjum - Nikola Sośnicka, Kacper Kolinka i Bartosz Pasternak, w prezentacji multimedialnej przedstawili, jak kształtowała się tożsamość Europejczyków oraz ich związki z kulturą antyczną i koncepcją budowania wspólnej Europy na gruncie wartości chrześcijańskich. Zaproszeni gości, jak i uczniowie mieli również okazję obejrzeć film uczennic klasy IIIB - Nataszy Buczak i Magdaleny Grabowskiej, na temat początków państwa polskiego i znaczenia przyjęcia chrztu przez Mieszka I.
Drugą część poświęcono omówieniu obecnej sytuacji Europy w kontekście problemów migracyjnych i różnic światopoglądowych. Tym tematem zajęli się uczniowie klasy IC - Maria Królak, Wiktor Wróblewski oraz Marcin Moch, którzy przygotowali prezentację dotyczącą polskiej wielokulturowości i tolerancji. Ważnym akcentem uroczystości była część artystyczna, podczas której Mikołaj Sobczak z klasy IC wykonał na keyboardzie utwór „Alleluja”, natomiast Daniel Dudek wyrecytował wiersz Zbigniewa Herberta „Przesłanie Pana Cogito”.
Prezentacje wyników projektu były pretekstem do dyskusji na temat kształtowania się tożsamości Europy oraz znaczenia chrześcijaństwa dla naszego kraju. Wypowiedzi gości skupiły się również na problemie tolerancji oraz doświadczeń Polski związanych z akceptowaniem innych kultur i stosunku do obcokrajowców, szczególnie innego wyznania. Określono, jakie priorytety wytycza sobie współczesna Europa. Podsumowując debatę, stwierdzono, iż nie ma jednego właściwego rozwiązania problemów, które niesie ze sobą terroryzm, nietolerancja i inne zagrożenia. Należy dbać o to, co dotychczas kształtowało naszą polską i europejską tożsamość budowaną na gruncie chrześcijańskich wartości.
Uczniowie brali udział w spotkaniu z zaangażowaniem i pełnym zainteresowaniem. Chętnie zadawali pytania i słuchali wypowiedzi gości, których wiedza i doświadczenie najwyraźniej bardzo zaimponowało gimnazjalistom. Tego typu spotkania są cenne dla uczniów, ponieważ mają okazję poznać interesujących ludzi, którzy są autorytetami w swoich dziedzinach. Mogą zaspokoić ciekawość młodych ludzi i przekazać im ważne spostrzeżenia.
Na koniec spotkania Pani Dyrektor, Beata Prus, wręczyła nagrody uczniom, biorącym udział w konkursach związanych z realizowany projektem. I miejsce w konkursie na pracę plastyczną zdobyli uczniowie klasy 6b – Michał Piechota i Aleks Pietrzak, którzy stworzyli makietę grodu pierwszych Piastów. Natomiast w konkursie na prezentację multimedialną lub film I miejsce przypadło uczennicom z klasy IIIB - Nataszy Buczak i Magdalenie Grabowskiej. Debatę poprowadziły uczennice klas pierwszych, Julia Bąk i Aleksandra Tuzikiewicz, przy wsparciu koleżanki z klasy IIB, Wiktorii Kramarskiej. Koordynatorkami przedsięwzięcia były panie: Wioletta Janiszewska, Małgorzata Nowicka oraz Ewa Przetakiewicz.