W dniu 3 kwietnia 2014 roku w naszej szkole odbyła się debata na temat: „Jak wykorzystywać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej?" Jej przygotowanie było jednym z warunków, jakie muszą spełnić uczniowie ubiegający się o możliwość wystąpienia w charakterze posłów i posłanek XX sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży. Inicjatorem tego przedsięwzięcia są: Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz Kancelaria Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej. Udział gimnazjalistów w tym ogólnopolskim projekcie ma charakter konkursowy – tylko przedstawiciele wybranych szkół, którzy najlepiej poradzą sobie z zadaniami projektowymi, będą mieli okazję 1 czerwca zasiadać i obradować w ławach sejmowych. Celem debaty zorganizowanej przez Samorząd Uczniowski naszej szkoły, było wypracowanie wniosków dotyczących korzyści, jakie daje obywatelom członkostwo w Unii Europejskiej. Do dyskusji zaproszeni zostali w charakterze ekspertów następujący goście: p. Radosław Kołaciński – Przewodniczący Rady Miejskiej Kalisza, p. Marzena Chudziak – kierownik Referatu Obsługi Projektów Urzędu Pracy, p. Anna Tomczyk z Biura Obsługi Inwestora i Partnera Społecznego Urzędu Miasta, p. Anna Szymańska z Biura Współpracy Międzynarodowej Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, p. Witold Ulatowski – przedstawiciel Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, p. Michalina Kozik – studentka Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich we Wrocławiu oraz przedstawiciele kaliskich szkół: Klub Europejczyka z II LO, Klub Europejczyka z III LO, Klub Europejczyka z V LO, Klub Europejczyka z Zespołu Szkół Ekonomicznych, Samorząd Uczniowski Gimnazjum nr 9 im. Jana Pawła II i Samorząd Uczniowski Gimnazjum „Edukator". Gospodarzami debaty były: p. Dyrektor Beata Prus, p. Wioletta Janiszewska oraz p. Anna Korniłowicz. Spotkanie prowadzili przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego ubiegający się o mandaty poselskie XX Sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży: Marcin Marciniak (kl. IIIC) i Nikodem Kozik (kl. IIIA). Młodzież z ciekawością przysłuchiwała się wypowiedziom gości, a także sama przedstawiała opinie na temat szans i zagrożeń związanych z przynależnością Polski do Unii Europejskiej. Efektem ich pracy był zbiór uwag odnoszących się do pytań: Jak jest? Jak powinno być? Dlaczego nie jest tak, jak chcielibyśmy, żeby było?
Wnioski z debaty okazały się bardzo konstruktywne, co świadczy o tym, że młodzież ma dużą wiedzę na temat Unii Europejskiej, potrafi wyrazić własne zdanie oraz podać przykłady usprawnienia działań w zakresie dofinansowania różnych obszarów funkcjonowania naszego kraju.
Sprawozdanie podsumowujące debatę trafi w dniu 7 kwietnia do Centrum Edukacji Obywatelskiej, a ostateczne wyniki i decyzja w sprawie wyboru posłów i posłanek zapadnie 16 kwietnia.
Życzymy powodzenia!