Aktywnie po zdrowie to projekt realizowany przez Fundację Banku Ochrony Środowiska w trosce o zdrowie najmłodszych. Jego celem jest przede wszystkim obszerna i kompleksowa edukacja dotycząca zdrowego stylu życia, a w szczególności zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej.
Program ma charakter ogólnopolskiej międzyszkolnej rywalizacji zespołowej. Adresatami są przede wszystkim uczniowie klas 1-3. Aktywnie biorą w nim udział także nauczyciele, rodzice i opiekunowie. Dla dzieci z klas I-III - powołaliśmy do życia oraz wdrożyliśmy i realizujemy całoroczny program „Zdrowo jem więcej wiem" (w tej chwili trwa jego II edycja). Program ma charakter międzyszkolnej rywalizacji zespołowej. Uczy nie tylko pracy w grupie, ale przede wszystkim zmienia nawyki żywieniowe, edukuje, skłania do zmiany stylu życia, odżywiania i aktywności fizycznej.
Zadania podzielone zostały na 3 odsłony tematyczne: jesień, zima, wiosna.
W naszej szkole program realizuje klasa I b z Panią Danutą Trzepacz, klasa II b z Panią Iloną Ozimek oraz klasa III b z Panią Justyną Gremblewską.
Od października 2011 roku dzięki stronie internetowej projektu wwwaktywniepozdrowie.pl, uczestnicy otrzymują zadania, a następnie realizują je i zamieszczają sprawozdania. Efekty naszej pracy są oceniane przez zespół sędziowski. Każdy z etapów ma temat przewodni i jest oparty na podobnej strukturze, której stałymi elementami są: zajęcia lekcyjne, konkursy, gry terenowe oraz forum dla rodziców.
Do tej pory w ramach programu wykonaliśmy „Poradnik Śniadaniowy", redagowaliśmy gazetki promujące zdrowe odżywianie oraz wybraliśmy najciekawszą grę terenową, której zasady umieszczamy poniżej. Te i inne przedsięwzięcia możecie zobaczyć na załączonych zdjęciach.
Najciekawszą grą terenową w klasie II b okazała się „Gra w kolory typu podchody" – oto jej zasady:
Klasa licząca 20 osób podzielona jest na 4 grupy pięcioosobowe. Każda grupa oznaczona jest szarfami w innym kolorze. Wyznaczone dzieci z grup przeciwnych mają za zadanie ukryć w niewidocznym miejscu szarfę. Na sygnał nauczyciela uczniowie poszczególnych grup szukają ukrytych szarf. Wygrywa ten zespół, którego zawodnik najprędzej odszuka ukrytą szarfę, zbierze cały zespół i zamelduje się u nauczyciela. Za zabranie cudzej szarfy przyznawane będą punkty karne.
Uczniowie klasy 3b wybrali grę "Odnaleźć skarb". Przebieg gry:
Dzielimy dzieci na 2 grupy. Pierwsza grupa ukrywa "skarb", rysuje mapę i daje wskazówki dla grupy "poszukiwaczy". Grupa "poszukiwaczy" rozpoczyna poszukiwanie "skarbu", kierując się mapą i wskazówkami. Jeśli w określonym czasie nie odnajdzie "skarbu", grupa pierwsza daje im zadanie do wykonania oraz prowadzi do "skarbu". Jeżeli "poszukiwaczom" uda się odnaleźć "skarb" to oni wymyślają zadanie do wykonania dla grupy pierwszej.