W dniach od 8 do 12 lutego 2021 roku uczniowie klas siódmych biorący udział w międzynarodowym projekcie Erasmus+ „Sustainability – everyone’s responsibility” uczestniczyli w spotkaniach online mających na celu podsumowanie dwuletnich działań. Koordynatorem programu jest nauczyciel języka angielskiego – pan Paweł Zawadzki, który wraz z panią Iwoną Ignaczak, panem Karolem Wilczyńskim oraz panem Mateuszem Łańduchem czuwał nad pracą grupy projektowej, w skład której weszli: Aniela Bartosz, Laura Królak, Marcel Madejski oraz Gracjan Goleń z klasy 7a, Jakub Maślak i Maciej Pancewicz z klasy 7b, a także Natalia Przybyła, Michalina Skalska, Igor Plajzer i Nikodem Jabłoński z klasy 7c.
Pierwszy dzień warsztatów poświęcony był lepszemu poznaniu się uczestników - uczniowie podzieleni na międzynarodowe grupy (ich nazwy stanowiły najsłynniejsze miasta w Chorwacji: Zagrzeb, Rijeka, Zadar, Osijek i Dubrownik) w wirtualnych pokojach na platformie Zoom mieli okazję się zintegrować grając w znaną zabawę „prawda/fałsz”. Zadaniem uczestników było określenie, które ze zdań opisujących daną osobę lub kraj jest prawdziwe, a które fałszywe. Dementowanie przytoczonych twierdzeń sprawiło uczniom wiele radości i przyczyniło się do tego, że spotkanie upłynęło w serdecznej atmosferze.
Kolejne trzy dni stanowiły dla wszystkich nie lada wyzwanie. Uczniowie podzieleni na te same grupy pod opieką nauczycieli mieli zilustrować za pomocą poznanych wcześniej programów i platform graficznych (Pixton, Metaverse oraz Genially) jeden z najsłynniejszych słowiańskich mitów „How Quest Sought the Truth?”. Po prezentacji przygotowywali opis wybranej części opowieści, wykazując się innowacyjnością, kreatywnością, biegłością językową oraz znajomością technologii cyfrowych. Była to również doskonała okazja do współpracy z rówieśnikami z krajów partnerskich: Chorwacji, Finlandii, Francji i Portugalii. Efekty wytężonej pracy można było podziwiać podczas czwartkowego spotkania, gdzie poszczególne grupy prezentowały swoje wytwory. Dla rozluźnienia atmosfery odbył się KAHOOT challenge – interaktywny quiz, w którym pojawiły się pytania dotyczące kultury krajów partnerskich. Zwycięzcę rywalizacji ogłoszono następnego dnia, a został nim uczeń z Polski – Jakub Maślak z klasy 7b.
Środa była dniem przeznaczonym na warsztaty dla nauczycieli. Gospodarze spotkania (Chorwacja) przygotowali dla uczestników instruktaż programu „Bookwidgets”, w którym znalazł się przykładowy quiz dla uczniów na temat odnawialnych źródeł energii. Następnie Danijela Takač – główna koordynatorka projektu zaprezentowała przykładową kalkulację dotyczącą zużywania plastiku oraz oszczędzania energii w przypadku decyzji o zainstalowaniu paneli słonecznych na dachu szkoły. Uczennice z Chorwacji wykorzystały do tego kalkulator słoneczny (SOLAR calculator). Następnie nauczyciele mieli okazję wykonać krótkie ćwiczenie uświadamiające wszystkim ile plastiku zużywamy na co dzień – posłużył do tego specjalny kalkulator (PLASTIC waste management calculator). Dzień zakończył się ćwiczeniem w programie „Avatarmaker” – stworzone przez uczestników avatary były następnie wstawiane na platformę Twinspace. Środowe aktywności dostarczyły wszystkim nowych wrażeń i były kolejną okazją do poszerzania świadomości ekologicznej.
Ostatni dzień był podsumowaniem całego tygodnia wirtualnych spotkań. Rozpoczęto od przedstawienia planu działań, następnie przydzielono uczestników do grup według wcześniejszego schematu. Tym razem zadaniem zgromadzonych przed komputerami było rozwiązanie zadań w specjalnie do tego przygotowanym ESCAPE ROOM-ie. Sala zagadek podzielona była na pięć obszarów (dokładnie tyle co krajów partnerskich), każda część dotyczyła znajomości kultury innego państwa. Znalazły się tam pytania z zakresu geografii, tradycyjnych potraw i postaci oraz ciekawostek związanych z danym krajem. Gra była bardzo emocjonująca i uruchomiła we wszystkich potrzebę rywalizacji. Był to też dobry sposób, by po raz kolejny współpracować ze wszystkimi uczestnikami grupy, bo tylko taki sposób gwarantował sukces.
Tydzień pracy projektowej był bardzo ważny, gdyż zamykał działania zaplanowane w ramach programu. Ze względu na pandemię i niemożność zorganizowania tradycyjnej mobilności do Zagrzebia, czas realizacji projektu został wydłużony i jedynym sposobem na podsumowanie ogromnej ilości aktywności było spotkanie online. Zarówno dla uczniów jak i nauczycieli ubiegły tydzień był inspirujący, wymagał dużego zaangażowania i umiejętności pracy w grupie. Był również niepowtarzalną okazją do sprawdzenia i rozwinięcia swoich kompetencji językowych potrzebnych do codziennej komunikacji.