Wyniki konkursu wiedzy o zdrowiu

Wyniki konkursu wiedzy o zdrowiu

W czwartek, 11 kwietnia 2024 roku podsumowano konkurs „Żyję zdrowo i kolorowo”, w ramach którego dwudziestu trzech przed...

Kolejne zajęcia dla małych studentów

Kolejne zajęcia dla małych studentów

W dniu 10 kwietnia 2024 roku uczniowie klasy 5b wraz z panią Agnieszką Kozicą po raz kolejny wzięli udział w zajęciach n...

Pokaz pierwszej pomocy przedmedycznej

Pokaz pierwszej pomocy przedmedycznej

W dniach 9 i 11 kwietnia 2024 roku uczniowie klas 2a, 2c, 3b, 6a, 6c i 7a uczestniczyli w szkoleniu dotyczącym udzielani...

plan lekcji plan wywiadow plan imprez

W dniach od 26 do 30 listopada 2018 roku w ramach międzynarodowego projektu Sustainability – everyone’s responsibility (Zrównoważony ekorozwój – nasza wspólna sprawa) nauczyciele naszej szkoły: pani Iwona Ignaczak, pan Paweł Zawadzki, pan Maciej Głowacki oraz pan Karol Wilczyński gościli w  Puolimatkan Koulu w miejscowości Hyvinkää w Finlandii. Spotkali się tam z przedstawicielami pozostałych szkół z Francji, Chorwacji i Portugalii, uczestniczącymi również w projekcie. Celem wspólnego spotkania było zaplanowanie dwuletniej współpracy w ramach programu Erasmus+. Wizyta była też okazją do poznania jednego z najlepszych w Europie fińskiego systemu edukacji oraz stosowanych tam metod i form pracy z dziećmi.

Pierwszego dnia nauczyciele zostali serdecznie przywitani przez gospodarzy. Uczniowie oprowadzili ich po niezwykle nowoczesnej szkole, urządzonej zgodnie z zasadami ergonomii.  Następnie odbył się panel organizacyjny, podczas którego główna koordynatorka z Chorwacji przedstawiła planowany przebiegu programu. Omówiono szczegółowe cele oraz formy i sposób ich realizacji. Ustalono także terminy poszczególnych mobilności do krajów partnerskich. Długo dyskutowano nad podziałem zadań pomiędzy wszystkimi uczestnikami.

We wtorek dzień rozpoczął się od wizyty w Finnish Glass Museum (Fińskim Muzeum Szkła) oraz Hunting Museum (Muzeum Łowiectwa) w Riihimäki. Były to działania zgodne z jednym z celów projektu – propagowaniem przyrodniczego oraz kulturowego dziedzictwa narodowego. Nauczyciele poznali historię hutnictwa szkła Finlandii – tradycyjnego oraz nowoczesnego wzornictwa w tej dziedzinie. Z kolei Muzeum Łowiectwa było doskonałą okazją do poznania bogactwa przyrodniczego Finlandii oraz racjonalnego korzystania z ożywionych i nieożywionych zasobów przyrodniczych regionu. W porze lunchu gospodarze ugościli uczestników typowym fińskim barbecue na łonie natury, podczas którego spróbowali typowych potraw tego regionu przyrządzanych na ogniu. Posileni udali się na długi spacer turystyczną ścieżką ekologiczną, po której osobiście oprowadził ich dyrektor szkoły – pan Lasse Loustarinmäki. Dzień został uwieńczony oficjalną wspólną kolacją, której szczególną atrakcją było danie z mięsa renifera. Była również okazja nawiązać znajomość z panią Magdaleną - polską nauczycielką pracującą w tamtejszej szkole.

Środa to kolejne działania na gruncie ekologii i ochrony środowiska naturalnego. Pierwszym punktem bogatego planu było zwiedzanie oczyszczalni ścieków komunalnych miasta Hyvinkää. Przedstawiono tam proces technologiczny uzdatniania wody, oprowadzając po kolejnych sekcjach zakładu. Na szczególną uwagę zasługuje sposób wykorzystania biomasy odzyskanej w procesie oczyszczania ścieków. Jest ona dalej używana do wytwarzania energii, w którą zaopatrywane jest miasto. Jest to jeden z wielu przykładów racjonalnego wykorzystania wszelkich odpadów. Po obiedzie wszyscy udali się do ratusza (City Hall) i przy okazji zwiedzili Muzeum Sztuki Dziecięcej (Villa Arttu). Kolejnym punktem zwiedzania była wizyta w jedynym w Finlandii tego typu ekologicznym przedszkolu (Kenttäkadun päiväkoti) w Hyvince. Placówka zbudowana została z całkowicie ekologicznych materiałów, wyposażona w system przyjaznego środowisku zarządzania energią i światłem. Wystrój oraz kolorystyka pomieszczeń zaplanowana została zgodnie z pomysłami dzieci. W procesie wychowawczym w tym przedszkolu wpajane są ekologiczne zasady prowadzenia gospodarstwa domowego. Jest to tym  bardziej efektywne, że liczebność grup wiekowych zawiera się w przedziale od 4 do 8 dzieci przypadających na jednego nauczyciela. Popołudnie tego samego dnia upłynęło na sportowo. Niesamowitym przeżyciem była zorganizowana specjalnie dla uczestników spotkania lekcja nauki curlingu. Poprowadził ją były mistrz tej dyscypliny. Nauczyciele mogli przyjrzeć się treningowi juniorów i seniorów ligi hokeja na lodzie. Na koniec dnia niebywałym zbiegiem okoliczności wszyscy mogli uczestniczyć w finałowym meczu fińskiej I Ligii Koszykowej Kobiet między drużyną z Hyvinkii i drugą drużyną z tabeli rozgrywek. Finowie przywiązują ogromną wagę do sportu, aktywności fizycznej oraz zdrowego stylu życia.

Czwartek to wyłącznie działania na terenie szkoły. Była okazja, aby obserwować zajęcia prowadzone metodą CLIL. Były to lekcje muzyki, edukacji wczesnoszkolnej, matematyki, historii, wychowania fizycznego oraz zajęcia gospodarstwa domowego (szycia, gotowania, majsterkowania itp.). Po przerwie obiadowej zorganizowano panel, podczas którego dzielono się wrażeniami z obserwowanych lekcji. Następnie koordynatorzy modyfikowali oficjalną stronę projektu na platformie TwinSpace. Wieczorem zaproszono wszystkich na szkolny jarmark świąteczny, na którym można było zakupić kartki bożonarodzeniowe oraz inne  wyroby związane z nadchodzącymi świętami.

Piątkowy poranek to zwiedzanie zakładu produkcji i dystrybucji biogazu w miejscowości Espoo. Jest to na razie mało rozpowszechnione źródło energii w Polsce, jednak w krajach skandynawskich pozyskiwanie energii z bioodpadów to bardzo znaczący, nowoczesny dział energetyki. Gospodarka bioodpadami to dziedzina, w kierunku której zmierza rozwój współczesnych państw wysoko rozwiniętych. Koniecznym punktem wizyty w Finlandii było zwiedzanie stolicy – Helsinek (miasta portowego i uniwersyteckiego leżącego nad zatoką fińską). Miasto liczy niecałe 1,5 mln mieszkańców. Najznakomitsze atrakcje to: historyczna twierdza Suomenlinna, katedra, plac targowy, diabelski młyn  „Helsinki-Eye” oraz muzeum sztuki nowoczesnej Amos Rex.

To, co urzekło naszych nauczycieli w Finlandii to: fiński system edukacji, niespotykana świadomość ekologiczna,  dbałość o środowisko oraz sportowe zaangażowanie Finów bez względu na wiek. Można się wiele od nich nauczyć.

Szkoła Podstawowa nr 10
im. Marii Konopnickiej

ul. Karpacka 3, 62-800 Kalisz
tel.: 62 501 17 27
fax: 62 501 17 61
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

GOOGLE MAP

b literackib literackib literackib literackib literackib literacki

pamietamy pr3zaufanie
grupa wsparcia razem
pogromcy konfliktowmodul prawy caritaspcknasz filmfestiwal film

 

informacje prezent podst

pytania do dzieci

pytania do dzieci

prawo jaszka

prawo szkola demo

prawo europa

filmy plastyka

prawo wzor rozwoj

samorzad-uczniowski-white

ok-white

AIESEC New Logo mm

poczytajmy mm

Uniwersytet Kaliski

czytam sobie log

uni ekon dzieciecy

maly mistrz m

lepsza szkola top

maly medyk top

kolorowy uniwersytet top

Akademia młodego ekonomisty

Początek strony

tlo new www 2015 j3