W ramach Tygodnia Bibliotek w dniach od 8 do 15 maja 2021 roku uczniowie naszej szkoły – zarówno ci młodsi – uczący się stacjonarnie, jak i starsi, odbywający naukę zdalnie wzięli udział w projekcie: „Lema znajdziesz w bibliotece”. Projekt miał na celu promowanie postaci i twórczości Stanisława Lema, literatury fantastycznej oraz zwrócenie uwagi na dewastację naszej planety i w związku z tym poszukiwanie alternatywnego miejsca do życia dla ludzi. Bibliotekarki szkolne, panie Agnieszka Kowalewska i Urszula Papierska zachęcały do zapoznania się ze zbiorami biblioteki, a także do udziału w zaplanowanych w ramach projektu działaniach i atrakcjach.
W bibliotece została przygotowana wystawa tematyczno-autorska książek Stanisława Lema oraz innych, dotyczących kosmosu i fantastyki. Były to: beletrystyka dla dzieci i młodzieży, w której pojawiają się wątki fantastyczno-naukowe, np. przygody w przestrzeni międzyplanetarnej czy spotkania z istotami pozaziemskimi oraz książki popularno-naukowe poświęcone astronomii, amatorskim obserwacjom gwiazd, wyprawom w kosmos, wynalazkom.
Utworzono padlet pt. „Lema znajdziesz w bibliotece”, gdzie zamieszczono odnośniki do stron z informacjami o pisarzu, cytaty i złote myśli Lema, odsyłacze do książek i audiobooków (POLONA), wystaw poświęconych tej postaci oraz linki do działań innych instytucji w ramach ROKU LEMA, np. Pikniku Naukowego organizowanego przez Jedynkę Program 1 Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik w Warszawie (w tym roku pod hasłem „Klimat i my”), wydarzenia dostępnego w czasie rzeczywistym – premiery słuchowiska „Ciemność i pleśń” na podstawie opowiadania S. Lema, na które zapraszała Galeria im. Jana Tarasina w Kaliszu, odnośnik do Ogrodu Doświadczeń w Krakowie, linki do artykułów, np. o początkach polskiej literatury fantastycznej (POLONA). Znalazły się tam również artykuły, filmy i ciekawostki związane z pisarzem, nawiązujące do jego twórczości.
Uczniowie klas 2b i 2c obejrzeli online przedstawienie „Kosmolenie ratują świat” przygotowane przez Teatr Mały Tychy, którego akcja dzieje się w 3030 roku, kiedy to Ziemię ogarnęła zagłada, z planety zniknęły rośliny i zwierzęta, a pośród dymu i zgliszczy słychać tylko płacz wołającej o pomoc ostatniej żyjącej istoty – Kropelki Wody.
Dzieci z klas 1a, 1b i 1c uczestniczyły w przygotowanych przez bibliotekarkę, panią Urszulę Papierską, spotkaniach czytelniczych PoczytajMY w KOSMOSIE, wysłuchały fragmentów książki Rafała Witka „Pierwszaki z Kosmosu” oraz utworu Wandy Chotomskiej „Dzieci pana Astronoma”. Odbyły też wirtualną podróż po Układzie Słonecznym.
Grupa wychowanków świetlicy szkolnej uczestniczyła w zajęciach czytelniczych pt. „Robot Robert i inne fantastyczne książki w bibliotece”, a pani Agnieszka Kowalewska w ramach innowacji pedagogicznej „Czytam Sobie z Egmont” zapoznała wychowanków z fragmentem książki Zofii Staneckiej pt. „Robot Robert”.
Starszym uczniom zaproponowano udział w Pikniku Naukowym organizowanym online przez Jedynkę Program 1 Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik z Warszawy pod hasłem „Klimat i my”.
Grupa uczniów należących do koła dziennikarskiego, pod kierunkiem pani Agnieszki Kowalewskiej, opracowała specjalny numer gazetki szkolnej „Głos Ucznia” w całości poświęcony postaci Stanisława Lema. Zebrano tam przygotowane przez uczniów artykuły, wyszukane ciekawostki o tej postaci, opisano projekty realizowane w szkole w ramach obchodów Roku Lema, recenzje książek, zamieszczono także autorskie opowiadania uczennic inspirowane literaturą fantastyczną.
Tydzień Bibliotek był widoczny również na korytarzu szkolnym. Zaaranżowano FANTASTYCZNĄ ŚCIANKĘ z motywami o tematyce kosmicznej, na jej tle można było zrobić sobie zdjęcie. Z tej okazji chętnie korzystali uczniowie najmłodszych klas, ustawiając się pośród schematów Układów Słonecznych wykonanych przez uczniów klasy 3b pod kierunkiem pani Klaudii Biel, lub pozując w towarzystwie robota DREAM – pracy Wiktora Malińskiego, ucznia klasy 4c – zainspirowanej lekturą „Bajek Robotów” Stanisława Lema.
Równolegle do działań realizowanych w zakresie projektu związanego z Lemem, ale również w ramach Tygodnia Bibliotek, zaplanowano jeszcze inne wydarzenia. Trzecioklasiści uczestniczyli w spotkaniach online na temat zbiorów specjalnych w zasobach Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kaliszu. Pani Monika Sobczak-Waliś w prelekcji pt. „Ze skarbnicy Asnykowskiej książnicy” zaprezentowała uczniom najstarsze oraz najciekawsze zbiory specjalne Miejskiej Biblioteki, przedstawiła również różne ciekawostki związane z historią książki i druku.
Przygotowano także wirtualną tablicę padlet z informacjami na temat Tygodnia Bibliotek. Zamieszczono na niej m. in. informacje o Święcie Bibliotekarzy i Bibliotek, odsyłacze do prezentacji o najważniejszych bibliotekach w dziejach, najpiękniejszych bibliotek świata, niezwykłych bibliotek w Polsce, pomników książek, informację o Pomniku Książki w Kaliszu, linki do ciekawostek o pisarzach, filmików związanych z książką i jej powstawaniem, prezentacji o różnych ciekawych formach książki, odnośniki dotyczące słynnych polskich ilustratorów literatury dziecięcej, audiobooków oraz zabaw interaktywnych związanych z książkami.
W ramach szkolnych obchodów Tygodnia Bibliotek bibliotekarka, pani Agnieszka Kowalewska zapoznała wychowanków świetlicy z ideą tej corocznej akcji oraz przedstawiła prezentację, dzięki której utrwalili swoją wiedzę na temat etapów powstawania książki i osób odgrywających ważne role w jej dotarciu do czytelnika. Podczas zajęć omówiono też elementy budowy książki, zwracając szczególną uwagę na przykłady nietypowych wydawnictw. Uczniowie z zainteresowaniem przeglądali książki różnych formatów, porównywali rodzaje okładek i kroje liter. Zwrócili też uwagę na walory ilustracji i przekonali się, że książka nie zawsze jest drukowana „czarno na białym”.
Święto bibliotek było też doskonałą okazją do podsumowania akcji czytelniczej BILET POWROTNY DO BIBLIOTEKI. W ramach akcji rozdano 214 biletów, grupa najmłodszych uczniów przeczytała łącznie około 1270 książek. Zbieraniem pieczątek na biletach najbardziej zainteresowani byli pierwszoklasiści, ale i pozostałe klasy chętnie wypożyczały książki. Dzieci dzieliły się swoimi wrażeniami po lekturze, opowiadały o przygodach bohaterów, polecały sobie książki. Udział w akcji zachęcił najmłodszych uczniów do odwiedzania biblioteki jako atrakcyjnego miejsca w szkole, rozbudził w nich zainteresowanie czytaniem i poszukiwaniem odpowiedniej dla siebie książki.