Rodzina jako prawidłowo funkcjonujący system:
- Otwarta komunikacja – rozmawiamy o problemach i rozwiązujemy je wspólnie.
- Pozytywna tożsamość i autonomia poszczególnych członków – budujemy w naszych dzieciach poczucie wartości i postawy asertywne.
- Zaufanie i wsparcie – dziecko może ze mną porozmawiać na każdy temat.
- Otwarta na otoczenie – słucham dobrych rad i wprowadzam je w życie.
- Ma ustaloną strukturę i jasno wyodrębnione role rodziców i dzieci.
- Rodzice spędzają czas z dzieckiem, rozmawiając podają przyczyny i konsekwencje zachowania dziecka, stawiają "granice".
- Rodzice kontrolują ilość czasu, w którym dziecko korzysta z komputera.
Definicja nagrody
- Nagroda to przyjemna konsekwencja zachowania.
- Wskazuje jak postępować.
- Dajemy ją natychmiast po wystąpieniu zachowania, które chcemy wzmocnić.
Rodzaje nagród
- Nagrody społeczne – uwaga, uśmiech, chwalenie, zachęta, słowa takie jak: "bardzo dobrze", "wspaniale"
- Nagrody konkretne – książeczki, komiksy, słodycze, ciastka, wycieczki, lody, zabawy, zabawki
Definicja kary
- Kara to przykra konsekwencja zachowania.
- Wskazuje czego należy unikać w zachowaniu i kontaktach.
Rodzaje kar
- Okazanie niezadowolenia
- Krytyka
- Odizolowanie dziecka
- Podniesiony głos
- Ignorowanie
Warunki skuteczności kar i nagród
- Rodzice działają wspólnie – dziecko musi wiedzieć, że jeśli mama wyznaczy karę, to tata jej nie anuluje.
- Między karaniem i nagradzaniem powinna panować równowaga – jedna kara przypada na cztery pochwały.
- Kara nie może być wymierzana w złości – najpierw należy się uspokoić, wyciszyć, a następnie dobrze przemyśleć jaką karę mogę zastosować.
- Zarówno kara jak i nagroda muszą być uzasadnione – tłumaczymy dziecku za jakie przewinienie otrzymuje karę i jak należy postąpić w przypadku podobnych sytuacji.
- Nie należy przesadzać z nagradzaniem materialnym – nie należy wyznaczać nagrody pieniężnej za spełnianie podstawowych obowiązków takich jak: odrobienie lekcji, dobra ocena, obowiązki domowe.
- Kara i nagroda muszą być sprawiedliwe i proporcjonalne do przewinienia.
- Czas kary powinien być w miarę możliwości krótki – „dzisiaj nie będziesz oglądał telewizji”, zamiast „przez cały tydzień”.
- Ironia i wyśmiewanie dodatkowo ranią dziecko.
Konsekwencja i stanowczość czyli jak rozmawiać z dzieckiem?
- Trzymaj za ramiona, kiedy wydajesz mu polecenie
- Patrz mu w oczy
- Mów zdecydowanie i wyraźnie
- Mów spokojnie
- Poproś, aby dziecko powtórzyło to, co usłyszało
- Daj komunikat wyboru np. „masz dwa wyjścia: możesz iść do łazienki normalnie albo na jednej nodze”.
Porad w sprawach wychowawczych możecie Państwo uzyskać poprzez skrzynkę mailową Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Tam pomocy udzielają pani Sylwia Melka – pedagog oraz pani Anna Czerniakowska – logopeda.
Serdecznie zapraszam do przesyłania na skrzynkę mailową Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. komentarzy dotyczących Państwa metod udzielania pochwał i kar.