Nauczyciele naszej szkoły, panowie: Paweł Zawadzki, Karol Wilczyński i Mateusz Łańduch oraz uczniowie: Laura Królak, Michalina Skalska, Natalia Przybyła i Maciej Kujawa w dniach od 16 do 20 maja 2022 roku przebywali we francuskiej alpejskiej miejscowości Albertville, która słynie z pięknych tras narciarskich oraz „treekingowych”, a także z tego, że w 1992 roku odbyły się tu Zimowe Igrzyska Olimpijskie. Wraz z nimi na miejscu byli uczestnicy projektu „We CAN - Climate Action Now” i programu Erasmus+: nauczyciele i uczniowie z Chorwacji, Finlandii, Hiszpanii, Portugalii oraz gospodarze - Francuzi z Collage la Combe de Savoie w Albertville.
Pierwszy dzień rozpoczął się od oficjalnego powitania przez pana dyrektora M. Miquet Oliviera oraz wspólnego zaśpiewania hymnu UE „Ody do Radości”. Każdy z zespołów zaśpiewał zwrotkę i refren w swoim ojczystym języku, a na koniec wszyscy zaśpiewali wspólnie wersję w języku angielskim. Następnym punktem programu była wizyta w ratuszu. Burmistrz - Frederick Burnier Framboret, opowiadał o historii Albertville oraz wspomniał o wydarzeniach, które miały miejsce w 1992 roku. Nawiązał do globalnego ocieplenia klimatu jako najbardziej rozpowszechnionych pojęć w kontekście zmian klimatycznych. Kolejnym wydarzeniem była wizyta w parku olimpijskim.
W drugim i trzecim dniu odbyły się kolejne intensywne aktywności. We wtorek uczestnicy przebywali w przepięknej dolinie góry Bauges i udali się na trekking w Creusates peatland w St-Francois-de-Salle. Wysłuchali tam również wykładu na temat lokalnej fauny i flory. Wzbogacili się o wiele ważnych informacji na temat jednego z największych torfowisk w Europie i jego wpływu na ekosystem. Przekonali się również jakie efekty ma globalne ocieplenie na otaczającą nas przyrodę.
W środę odbyły się zajęcia sportowe (gra petanque) oraz lekcje poświęcone odnawialnym źródłom energii i wpływu CO2 na przyrodę. W tym czasie, kiedy uczniowie przeprowadzali doświadczenia w pracowni chemicznej, część nauczycieli odwiedziła Champagny en Vanoise, gdzie lokalny naukowiec przedstawił istotę budowy lodowca. Była to bardzo pouczająca lekcja, dzięki której można było zrozumieć zasadę działania elektrowni wodnej wykorzystującej strumień wody pochodzący bezpośrednio z lodowca.
W czwartek wszyscy odbyli trekking po Chamonix Mont-Blanc, gdzie zobaczyli lodowiec na żywo. Odwiedzili park Merlet i ujrzeli jak natura przystosowała się do trudnych górskich warunków. Odbyli również krótką wycieczkę trasą alpejską Bosson chalet, a alpejscy przewodnicy zaprezentowali efekty wpływu globalnego ocieplenia na lodowiec. Ostatni dzień nauczyciele i uczniowie spędzili w szkole, podsumowując wszystkie działania i organizując debatę na temat globalnego ocieplenia.
To był bardzo intensywny i ciekawy wyjazd!