Kolejne dni na portugalskiej wyspie Terceira upłynęły naszym nauczycielom (pani Iwonie Ignaczak, panu Pawłowi Zawadzkiemu i panu Karolowi Wilczyńskiemu) realizującym projekt „We CAN - Climate Action Now” bardzo intensywnie. Środę, 10 listopada 2021 roku, spędzili w szkole biorąc udział w warsztatach dotyczących funkcjonowania platformy TwinSpace. Przeprowadziła je Anabela Santos z Portugalii - ambasadorka e-Twinning. Pokazała zebranym jak udostępniać wszelkie wypracowane w ramach projektu materiały. Wyjaśniła również kto i w jaki sposób może ubiegać się o krajową i europejską odznakę jakości.
W wirtualnej przestrzeni (na platformie Zoom) odbyło się również spotkanie ze specjalistką do spraw projektów e-Twinning, która pracuje w szkole na jednej z wysp archipelagu azorskiego. Dora Pereira zademonstrowała uczestnikom ważne narzędzia technologii informacyjno-komunikacyjnej (ICT Tools), z których warto korzystać wykonując poszczególne zadania projektowe. Wśród nich znalazły się: Genially, Canva, Bookcreator, Flipgrid, czy Padlet.
Po przerwie zebrani wysłuchali wykładu, poprowadzonego przez przedstawicieli firmy EDP (portugalska firma elektroenergetyczna), z którego dowiedzieli się czym zajmują się koordynatorzy nowatorskiego projektu IANOS - Nuno Marinho i Marta Sousa, planujący dostosowanie dostaw energii elektrycznej do konkretnych potrzeb mieszkańców Azorów.
Po intensywnych spotkaniach koordynatorzy poszczególnych krajów odbyli formalne zebranie organizacyjne w celu ustalenia działań na kolejne dwa lata realizacji projektu. W tym samym czasie pozostali malowali na ścianie szkoły logo projektu. Efekt wytężonej pracy można zobaczyć w relacji fotograficznej.
W czwartek, 11 listopada, od samego rana nauczyciele gościli w Viveiro Florestal de Espécies Autóctones - Leśnej szkółce gatunków rodzimych, w której Jorge Belerique tłumaczył zgromadzonym czym zajmują się tutejsi inżynierowie środowiska. Była to przestrzeń wielofunkcyjna, gdzie produkcja roślin endemicznych łączyła się z działaniami upowszechniającymi i uświadamiającymi lokalnej społeczności potrzebę ochrony naturalnych zasobów genetycznych.
Następnie odwiedzili Forest Disclosure Center, w którym za pomocą różnych środków przekazu (filmów, platformy edukacyjnej) przedstawiane były poszczególne gatunki lasów naturalnych oraz ich znaczenie dla środowiska i gospodarki. Centrum przystosowane było też dla młodych odbiorców dzięki czemu uczą się oni poprzez zabawę. Po lunchu w Altares nauczyciele zostali zabrani do muzeum wina, w którym można było zobaczyć typowe winnice i przyrządy do wytwarzania tego trunku. Ostatnią atrakcją dnia była wyprawa do Agualva – jest to młyn wodny położony w gminie Vila Nova na wyspie Terceira, który jest częścią inwentarza historycznych i religijnych budynków zarejestrowanych jako Inventário do Património Imóvel dos Açores z XVIII wieku. Cechuje się on dużym znaczeniem historycznym, gdyż zawiera też część mieszkalną i gospodarczą, której zwiedzanie daje gościom ogląd na codzienne funkcjonowanie ich przodków.
W piątek, 12 listopada, od samego rana realizatorzy programu Erasmus+ zostali zaproszeni na spacer po Quinta do Martelo – azorskim parku etnograficznym, w którym razem z przewodnikiem, inżynierem środowiska – Salomé Meneses uczyli się kolejnych etapów rozwoju życia mieszkańców wyspy od momentu jej odkrycia aż po obecne czasy. Zobaczyli jak zmieniały się domostwa i ich wyposażenie, jak zbierano wodę oraz jakie rośliny uprawiano i jakie zwierzęta hodowano. Ta ciekawa lekcja historii miała swój koniec w gospodzie - restauracji Quinta do Martelo, gdzie sam właściciel częstował wszystkich regionalnymi wyrobami (serem, winem, piklami itp.). Zaserwował też pyszny obiad przyrządzony według tradycyjnej receptury i z najlepszej jakości produktów. Zwieńczeniem dnia i całego tygodnia była ceremonia rozdania certyfikatów okraszona podziękowaniami i wymianą wrażeń z całego pobytu.