Upominki dla seniorów z SALUSA

Upominki dla seniorów z SALUSA

Największą przyjemnością, jaką dają nam święta, jest spędzanie czasu z najbliższymi. Nie wszyscy jednak mogą te niezwykł...

Palemka 2024

Palemka 2024

Szkolne Koło Caritas, pod przewodnictwem katechetek pani Doroty Kleczewskiej oraz pani Anny Molki, w dniach od 19 do 25...

SKC przygotowało palmy wielkanocne

SKC przygotowało palmy wielkanocne

Szkolne Koło Caritas wraz ze społecznością „dziesiątki” włączyło się w przygotowanie palemek na Niedzielę Palmową 24 mar...

plan lekcji plan wywiadow plan imprez

Kolejne dni na portugalskiej wyspie Terceira upłynęły naszym nauczycielom (pani Iwonie Ignaczak, panu Pawłowi Zawadzkiemu i panu Karolowi Wilczyńskiemu) realizującym projekt „We CAN - Climate Action Now” bardzo intensywnie. Środę, 10 listopada 2021 roku, spędzili w szkole biorąc udział w warsztatach dotyczących funkcjonowania platformy TwinSpace. Przeprowadziła je Anabela Santos z Portugalii - ambasadorka e-Twinning. Pokazała zebranym jak udostępniać wszelkie wypracowane w ramach projektu materiały. Wyjaśniła również kto i w jaki sposób może ubiegać się o krajową i europejską odznakę jakości.

W wirtualnej przestrzeni (na platformie Zoom) odbyło się również spotkanie ze specjalistką do spraw projektów e-Twinning, która pracuje w szkole na jednej z wysp archipelagu azorskiego. Dora Pereira zademonstrowała uczestnikom ważne narzędzia technologii informacyjno-komunikacyjnej (ICT Tools), z których warto korzystać wykonując poszczególne zadania projektowe. Wśród nich znalazły się: Genially, Canva, Bookcreator, Flipgrid, czy Padlet.

Po przerwie zebrani wysłuchali wykładu, poprowadzonego przez przedstawicieli firmy EDP (portugalska firma elektroenergetyczna), z którego dowiedzieli się czym zajmują się koordynatorzy nowatorskiego projektu IANOS - Nuno Marinho i Marta Sousa, planujący dostosowanie dostaw energii elektrycznej do konkretnych potrzeb mieszkańców Azorów.

Po intensywnych spotkaniach koordynatorzy poszczególnych krajów odbyli formalne zebranie organizacyjne w celu ustalenia działań na kolejne dwa lata realizacji projektu. W tym samym czasie pozostali malowali na ścianie szkoły logo projektu. Efekt wytężonej pracy można zobaczyć w relacji fotograficznej.

W czwartek, 11 listopada, od samego rana nauczyciele gościli w Viveiro Florestal de Espécies Autóctones - Leśnej szkółce gatunków rodzimych, w której Jorge Belerique tłumaczył zgromadzonym czym zajmują się tutejsi inżynierowie środowiska. Była to przestrzeń wielofunkcyjna, gdzie produkcja roślin endemicznych łączyła się z działaniami upowszechniającymi i uświadamiającymi lokalnej społeczności potrzebę ochrony naturalnych zasobów genetycznych.

Następnie odwiedzili Forest Disclosure Center, w którym za pomocą różnych środków przekazu (filmów, platformy edukacyjnej) przedstawiane były poszczególne gatunki lasów naturalnych oraz ich znaczenie dla środowiska i gospodarki. Centrum przystosowane było też dla młodych odbiorców dzięki czemu uczą się oni poprzez zabawę. Po lunchu w Altares nauczyciele zostali zabrani do muzeum wina, w którym można było zobaczyć typowe winnice i przyrządy do wytwarzania tego trunku. Ostatnią atrakcją dnia była wyprawa do Agualva – jest to młyn wodny położony w gminie Vila Nova na wyspie Terceira, który jest częścią inwentarza historycznych i religijnych budynków zarejestrowanych jako Inventário do Património Imóvel dos Açores z XVIII wieku. Cechuje się on dużym znaczeniem historycznym, gdyż zawiera też część mieszkalną i gospodarczą, której zwiedzanie daje gościom ogląd na codzienne funkcjonowanie ich przodków.

W piątek, 12 listopada, od samego rana realizatorzy programu Erasmus+ zostali zaproszeni na spacer po Quinta do Martelo – azorskim parku etnograficznym, w którym razem z przewodnikiem, inżynierem środowiska – Salomé Meneses uczyli się kolejnych etapów rozwoju życia mieszkańców wyspy od momentu jej odkrycia aż po obecne czasy. Zobaczyli jak zmieniały się domostwa i ich wyposażenie, jak zbierano wodę oraz jakie rośliny uprawiano i jakie zwierzęta hodowano. Ta ciekawa lekcja historii miała swój koniec w gospodzie - restauracji Quinta do Martelo, gdzie sam właściciel częstował wszystkich regionalnymi wyrobami (serem, winem, piklami itp.). Zaserwował też pyszny obiad przyrządzony według tradycyjnej receptury i z najlepszej jakości produktów. Zwieńczeniem dnia i całego tygodnia była ceremonia rozdania certyfikatów okraszona podziękowaniami i wymianą wrażeń z całego pobytu.

Szkoła Podstawowa nr 10
im. Marii Konopnickiej

ul. Karpacka 3, 62-800 Kalisz
tel.: 62 501 17 27
fax: 62 501 17 61
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

GOOGLE MAP

b literackib literackib literackib literackib literackib literacki

pamietamy pr3zaufanie
grupa wsparcia razem
pogromcy konfliktowmodul prawy caritaspcknasz filmfestiwal film

 

informacje prezent podst

pytania do dzieci

pytania do dzieci

prawo jaszka

prawo szkola demo

prawo europa

filmy plastyka

prawo wzor rozwoj

samorzad-uczniowski-white

ok-white

AIESEC New Logo mm

poczytajmy mm

Uniwersytet Kaliski

czytam sobie log

uni ekon dzieciecy

maly mistrz m

lepsza szkola top

maly medyk top

kolorowy uniwersytet top

Akademia młodego ekonomisty

Początek strony

tlo new www 2015 j3