W dniach od 1 do 5 kwietnia 2019 roku w ramach projektu Erasmus+ „Sustainability – everyone’s responsibility” delegacja naszej szkoły odbyła wizytę w szkole partnerskiej Escola Básica e secundária TOMÁS DE BORBA na portugalskim archipelagu wysp Azory (wyspa Terceira). Nasza reprezentacja liczyła 7 osób, w skład której wchodzili nauczyciele: pani Iwona Ignaczak, pan Paweł Zawadzki, pan Maciej Głowacki oraz uczniowie klas siódmych: Karolina Niewiadomska, Zuzanna Mowczan, Jakub Małota oraz Jan Czajkowski.
Pierwszego dnia wizyty zwiedzano szkołę oraz przedstawiono plan działań na kolejne dni. Przybyłe delegacje z Francji, Chorwacji, Finlandii i Polski przywitano programem artystycznym. Po części oficjalnej zorganizowano grę, w której kolejne zadania polegały na odnalezieniu wskazanych na mapie charakterystycznych miejsc w szkole. W trakcie zabawy w międzynarodowych, mieszanych grupach, zdobywano wiedzę na temat placówki i miasta gospodarzy. W ramach oficjalnego powitania odbyło się także spotkanie z burmistrzem. Zwieńczeniem tego dnia był rejs statkiem wzdłuż wybrzeża wyspy. Ponieważ było dość wietrznie, a Atlantyk był mocno wzburzony, rejs był niezwykle ekscytujący i „mokry”.
Dzień drugi to już konkretne działania projektowe dotyczące odnawialnych źródeł energii stosowanych w tamtejszej energetyce. Pracę rozpoczęto od wizyty w elektrowni geotermalnej, bowiem położenie wysp w strefie aktywności wulkanicznej i sejsmicznej daje możliwość wykorzystania energii z wnętrza ziemi. Jest to niezwykle efektywne źródło, niestety w Polsce niemożliwe do wykorzystania na taką skalę jak tam. Po geotermii przyszła kolej na energetykę wiatrową. W tym celu uczniowie udali się w najwyższe partie wzniesień wyspy, na których znajdowała się niewielka farma wiatrowa. Ustawiono tam 8 wiatraków. Rzeczywiście warunki wietrzne panujące w tym miejscu były idealne. Powiewy wiatru momentami sprawiały trudności w poruszaniu się. Przy okazji była możliwość podziwiania pięknej panoramy wyspy i wybrzeża. W drugiej części dnia penetrowano wygasłe wulkany. Eksploracja kanałów i komór wulkanicznych w głębi krateru była niezwykle ekscytująca. Była też okazja poczuć specyficzny zapach wyziewów i oparów wulkanicznych zwanych fumarolami.
Trzeci dzień to zdobywanie Monte Brasil – najwyższego szczytu wulkanicznego na wyspie. Podczas pieszej wędrówki uczniowie mijali niezwykle uroczy plac rekreacyjno – zabawowy, gdzie można było odpocząć i pozachwycać się piękną panoramą portu. Kolejną atrakcją w drodze na szczyt był historyczny fort obronny, który w przeszłości bronił wyspę przed atakami piratów. Na szczycie czekały niezapomniane widoki oceanu i sąsiednich wysp przy wyjątkowo pięknej pogodzie. Po zejściu nastąpiło zwiedzanie regionalnego muzeum. Tu przedstawiono krótką historię osadnictwa, państwowości oraz rozwoju gospodarczego regionu. Dzieje krajów wyspiarskich są całkowicie odmienne od tych z kontynentu.
Czwarty dzień wymagał od uczniów sporej aktywności fizycznej. Zorganizowano różnego rodzaju konkurencje i aktywności. Tworzono drużyny w mieszanych składach z różnych krajów. Nauczyciele w tym czasie dopracowywali szczegóły kolejnych wizyt z podziałem kompetencji i zadań. Na podsumowanie dnia wszyscy mieli za zadanie podzielić się swoimi wrażeniami w dowolnej formie – grafika na szkle lub wpis na platformie projektowej. Miłym akcentem podsumowującym spotkanie było wręczenie certyfikatów uczestnictwa w projekcie.
Ostatni dzień to intensywna praca z narzędziami web 2.0. Pracowano głównie na platformie eTwinning, uzupełniając właściwe zakładki związane z realizacją projektu.