W dniach 21-28 maja 2016 roku uczniowie i nauczyciele gimnazjum: Joanna Łęgowska (kl. IIB), Filip Tomczyk (kl. IIIC) i Konrad Kustosz (kl. IIIC) oraz pani Iwona Ignaczak, pan Paweł Zawadzki i pan Maciej Głowacki odbyli ostatnią wizytę związaną z realizacją projektu Pollution. Find a STEM solution. Tym razem odwiedzili szkołę partnerską w Kladnie w Czechach.
Pierwszego dnia po oficjalnym powitaniu przez dyrekcję i grono pedagogiczne, obejrzano szkołę i przedszkole. Następnie odbyły się zajęcia warsztatowe w grupach międzynarodowych, gdzie zadaniem uczniów było określić przyrodnicze i społeczno-ekonomiczne funkcje lasów. Końcowym efektem okazało się stworzenie wspólnego katalogu korzyści wypływających z gospodarki leśnej. Do tego zadania uczniowie wykorzystali narzędzie Paddlet. W tym czasie nauczyciele pracowali nad e-bookiem i OER – Open EducationalResources. Tego samego dnia przedstawiciele każdego z krajów, w obecności władz oświatowych Kladna, posadzili na terenie przyszkolnym dwa drzewa. W godzinach popołudniowych wszyscy wspólnie zwiedzali miasto.
Tematem przewodnim kolejnego dnia była gospodarka odpadami i recykling. Zadaniem uczniów było wykorzystanie plastiku do stworzenia rzeźby plastycznej oraz przedmiotów użytkowych i dekoracyjnych. Praca ta poprzedzona była wykładem na temat powstawania plastiku. Po tej aktywności wszyscy zwiedzali lecznicę dla dzikich i domowych zwierząt. Następnie udali się do miejsca pamięci narodowej – Lidice. Jest to teren hitlerowskiej kaźni 500 mieszkańców wsi, która miała miejsce w 1942 roku. W drodze powrotnej do Kladna obejrzano farmę wiatrową, będącą przykładem odnawialnego źródła energii.
Trzeci dzień rozpoczął się wycieczką do fabryki LEGO, jednego z wielu zakładów przemysłowych istniejących w Kladnie. W trakcie zwiedzania, uczniowie i nauczyciele zapoznali się z procesem produkcji, sortowania i dystrybucji klocków z użyciem nowoczesnej technologii i organizacji pracy. Była też okazja, by poznać zasady funkcjonowania międzynarodowej korporacji. Po południu, w ramach kontynuacji zagadnień z zakresu energetyki, uczniowie mieli stworzyć prezentację z użyciem programu Prezi na temat: „Czy odnawialne źródła energii zawsze są ekologiczne?”
Czwarty dzień to zwiedzanie stolicy Czech – Pragi. Gospodarze zapewnili możliwość poznania najważniejszych atrakcji stolicy. Były to: Narodowe Muzeum Techniki, Zamek na Hradczanach, Most Karola i inne obiekty Starego Miasta. Uczniowie spróbowali też tradycyjnych czeskich specjałów kulinarnych, takich jak: knedle, zupa czosnkowa, nadziewana kaczka oraz smażony ser.
Ostatniego dnia wszyscy uczestniczyli w wykładzie na temat wytwarzania szkła, po którym każdy mógł wykonać szklane naczynie. W godzinach popołudniowych zorganizowano turniej ‘bowling’, a wieczorem dyskotekę.
Tydzień spędzony w Czechach był znakomitym uwieńczeniem 2-letniego projektu, realizowanego w ramach programu Erasmus+. Teraz przed uczniami i nauczycielami realizacja zadań, będących kontynuacją działań rozpoczętych w ramach projektu.