W dniach od 30 września do 5 października 2019 roku w ramach międzynarodowego projektu „Sustainability – everyone’s responsibility” reprezentacja naszej szkoły w składzie: pani Iwona Ignaczak, pan Paweł Zawadzki, pan Karol Wilczyński oraz uczniowie klas 8a i 8b: Zuzanna Biegańska, Antonina Kozyra, Hanna Kujawa, Marcel Banaszkiewicz i Kacper Janiak odwiedzili partnerską szkołę Collège Edouard Herriot w Lucé we Francji. Obecni tam również byli przedstawiciele pozostałych szkół biorących udział w programie z Chorwacji, Finlandii i Portugalii.
Pierwszy dzień rozpoczęli od spotkania z panią dyrektor, która powitała wszystkich i powiedziała parę słów na temat szkoły. Następnie francuska koordynatorka pani Vanessa Desmoissons przedstawiła tygodniowy plan pobytu i zaprosiła na zwiedzanie szkoły. Rolę przewodników przejęli w tym wypadku uczniowie gospodarzy. Dalej czekały na naszą młodzież ruchowe zabawy i gry integracyjne. Po lunchu ponownie w mieszanych grupach wyruszyli na zwiedzanie Chartres. Odbyło się to w formie gry miejskiej z wykorzystaniem kodów QR – uczniowie wyposażeni w mapę miasta wraz z legendą wyszukiwali najważniejsze obiekty i uwieczniali je na zabawnych zdjęciach, które następnie trafiły na platformę Padlet.
Wtorek rozpoczęto od zbiórki przed szkołą, skąd wszyscy udali się do gastronomicznej szkoły zawodowej dla dorosłych, w której wzięli udział w przygotowaniu lunchu. Przepisy trzech dań zostały wcześniej przygotowane przez uczniów z Francji, a nad całym przedsięwzięciem czuwał wybitny szef kuchni – pan Benoît Cellot, prowadzący w Chartres restaurację du Grand Monarque. Lunch składał się z 3 części: przystawki (wędzony łosoś pod kruchą kołderką w sosie koperkowym), dania głównego (pieczony dorsz z warzywami z puree ziemniaczanym) oraz deseru (zapiekane owoce z kruszonką). Po konsumpcji uczniowie wyruszyli w drogę powrotną do szkoły, by w grupach zaprojektować plakaty z przepisami w ojczystym języku, z wykorzystaniem narzędzia internetowego CANVA. Wieczorem nauczyciele spotkali się na oficjalnej kolacji w restauracji Le Table du Juliete, gdzie mogli spróbować tradycyjnych francuskich dań i wymienić się wrażeniami z pobytu.
Środa rozpoczęła się od wycieczki do największej atrakcji Chartres – Cathédrale Notre-Dame de Chartres. Uwieńczeniem wizyty było uczestnictwo w warsztatach tworzenia witraży. W tym czasie koordynatorzy wszystkich krajów partnerskich wybrali się z wizytą do zakładu, w którym w wyniku obróbki cieplnej, z drewna i starych mebli wytwarzano energię cieplną. Istotą działania tej elektrowni było ogrzewanie budynków mieszkalnych Chartres i okolic. Następnie uczniowie wraz ze swoimi gospodarzami wybrali się na eksplorację miasta i korzystanie z lokalnych atrakcji.
Czwartek dostarczył wszystkim niezapomnianych wrażeń, gdyż na ten dzień zaplanowano wycieczkę do stolicy Francji, Paryża. Zwiedzanie tej wyjątkowej metropolii rozpoczęło się od zwiedzania najsłynniejszego muzeum na świecie – Musee du Luvre. Po lunchu nastąpił dalszy ciąg atrakcji – Muzeum Nauki (La Cité des sciences et de l'industrie), w którym można było korzystać z interaktywnych ekspozycji i pogłębić swoją wiedzę na temat działania mózgu, budowy komórek, produkowania energii, wpływu gier wideo na ciało człowieka itd. Pomimo zmęczenia, wszyscy chętnie wybrali się na interesującą projekcję w tamtejszym muzealnym planetarium.
Ostatni dzień wizyty to wytężona praca w szkole, ponownie w międzynarodowym składzie. Uczniowie podzieleni na dwie grupy warsztatowe, wykorzystywali mikroskopy by poznać budowę komórki roślinnej. Wiedza ta pomogła im zrozumieć jak funkcjonuje ogród warzywny, zapewniający proces fotosyntezy. W tym samym czasie inni mogli usystematyzować swoją wiedzę w zakresie pozyskiwania źródeł energii. Tego samego dnia można było uczestniczyć w wykładzie prowadzonym przez naukowca – pana Tjarda Roberts na temat zanieczyszczenia powietrza na Arktyce i zapoznać się z urządzeniami monitorującymi w różnych miejscach na ziemi stan powietrza. Dzień zakończył się pożegnaniem i rozdaniem certyfikatów. Uczniowie wspólnie uczestniczyli w zabawie tanecznej, w której pojawiło się mnóstwo łez wzruszenia oraz szczerej radości ze wspólnie spędzonych chwil.